Allergi,tandtroll o feber

I tisdags var det tandläkarbesök för 4 av familjemedlemmarna, gick bra, inga tandtroll. Vi fick med lite grejer som vi ska öva med här hemma. Alltså till Ida. Fröken fräken är inte så impad av att ta röntgenfoton nämligen. Själv ska jag dit igen nästa månad  för att sätta en stiftkrona. *tror jag att det hette* Liiite rädd är jag allt men,det ska nog gå bra. Tandläkaren sa att om jag vill ha lite lugnande så fixar dom det. Men nääh,sånt kan jag ju inte ta! Skulle säkert berätta en massa stadshemligheter o sjunga o sånt hemskt. ;)

Onsdagen tillbringades i Kalix. Både Ida o Lillis tog nya allergiprover. Efter sjukhusbesöket for vi till Robins farmor o farfar på lunch. De är så trevliga, Maggi o Thomas. Lägger upp ett foto på dem här, fast jag inte frågat lov. *ajaj* Här ser ni även hur superfina ikoner Margareta målat.
tomas o maggi


Så här såg Lillis arm ut före o efter:
lillis arm före
lillis arm

Och IdaBidaBedas arm
idas arm

Proverna visade att båda var allergiska mot jordnötter,hasselnötter o soja. Hm, kan inte påstå att jag är så värst övertygad... Lilli kan utan problem slänga i sig en halv påse jordnötter, utan att hon öht reagerar. Konstigt eller hur?
Och Lillis prover visade även lite på allergi mot vete. Men ef hon inte har haft såna besvär ,som man tydligen får av det, sa läkaren att vi ska "skita i det". Alltså,jag är mest bara helförvirrad av det besöket.
Hittade detta när jag googlade på nätet:

Eva Östblom, forskare vid Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset
-Ett positivt allergitest räcker ofta inte för att diagnostisera allergi mot mat, särskilt inte soja, jordnöt och vete. Barn med antikroppar mot de här ämnena riskerar att bli felaktigt diagnostiserade som allergiker och bli rekommenderade specialkost, trots att de egentligen är friska, säger Eva Östblom.

Måste prata med en dietist eller nån annan. Kan ju inte bara helt godta att okej dom är allergiska mot det, ändra hela kosten (för soja finns ta mig fan överallt).Samtidigt som jag heller inte kan bara skita i det, kan ju vara livsfarligt att göra det!? *gaah*

Nu till nåt roligare då...
Min snälla SnickarAnders (Soffis Anders) var hit i dag o fixade Lillis sänggavel *snyggt!* plus att han skruvade upp lite hyllor o tavelramar. Här är ett foto på en av hyllorna, med Lillis tavla.

image502

Så tack snälla Anders!  *ler*

Jesper, Lucas o jag är lite småfebriga. Eller Jesse är frisk nu men både jag o Lucas är ännu sjuka. :(

Avslutar med ett par foton på Robin o Vicky. Och nej, jag har inte frågat om lov av dom heller. *hahaha skrattar elakt*

Söta som bara den <3
robin o vix 2
robin o vix

Baj baj alla unga som gamla.... :)


Kommentarer
Postat av: syrran

jooo ta nu lite lugnande hos tandis , jag följer med dig * hi hi ska fråga en massa som jag velat få svar på läänge *hi hi

Jag tror att jag oxå ska anlita snickarAnders..konstigt jag kan mig minnas att en sådan sprungit här hos mig nästan varje dag...och ändå är det jag som målar och fejjar här..hmmm :)

Det där med allergier...ja det är en hel vetenskap. Prata med en dietist dom är bra.

Oj oj dessa unga och kära...sååå sööta är dom.* säger en stolt moster*

Bli nu frisk fioli så vi kan fara ut och skidra...onko sulla blöjjoria hi hi hi

kraaamz

2008-02-01 @ 22:44:10
URL: http://www.tjarhovets.se
Postat av: MorsanBaloo

*hahaha* Ja visst är det bra att man kan glädja andra genom sin snygga skid-stil. :)

2008-02-01 @ 22:48:30
Postat av: Kajsa

Jag hade åxå velat träffa en dietist men tydligen så har Landstinget ingen...sa dom i Kalix iaf. Vi har provat med helt mjölkfritt till Kasper
i två dagar och all eksem har försvunnit....? Vet ej om det är mjölken eller det att han vart sjuk och inte kunnat äta nåt annat än isglass...

2008-02-02 @ 10:46:38
Postat av: Karolina

Alltså allergier och pricktest tror jag blir tokig! Både lilla E och busiga B är allergiska/överkännsliga mot mjölkprotein men testerna visar inget, så läkaren tycker vi skall ge dem mjölkprodukter...men hallå, då kommer ju ungarna spy och skita en gång i kvarten. Själv är jag inte heller allergisk (har testat 47 olika ämnen tror jag det var), men min journal säger något helt annat kan jag lova!

2008-02-02 @ 11:20:41
URL: http://river.webblogg.se
Postat av: Mozzi

Min hand exem försvann när jag slutade med mjölk ( jaa
jaa jag har en skvätt i kaffet), visst att jag kan använda mjölkprodukter, men jag dricker inte mjölk. Och det är ju bara barn och di kalvar som behöver dricka mjölk
=)

2008-02-02 @ 22:27:01
Postat av: /B

Du är en sann paparazzifotograf haha ...
/B

2008-02-03 @ 17:55:30
URL: http://lyckligagatans.blogg.se
Postat av: Åsa

Jobbigt det där med allergierna.. och att det bara blev mer förvirrat! Tar man prover vill man väl att de ska visa nåt rätt, inte nåt som gör en än mer förvirrad!

Och hujvuj.. jobbigt med tandläkaren.. men du, nog kan du väl ta lite lugnande om du känner att det är jobbigt!! Jag behöver gå till tandläkaren och fixa en trasig tand.. men så länge den inte gör ont.. Ja, jag vet.. bättre att gå INNAN den börjar göra ont. Men jag är som strutsen som stoppar huvudet i sanden när det gäller tandläkaren. Jag kanske skulle behöva de där lugnande tabletterna så jag tar mig dit. ;)

Och vilka sötingar på korten! :)

2008-02-05 @ 09:28:11
Postat av: Ingela

Äsch vad besvärligt det där med resultaten på pricktesterna :-(

Jättefina foton du tagit!

2008-02-08 @ 15:01:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0