Lösspringande hundar

Som de flesta vet är min Ida enormt allergisk mot hundar (och alla andra pälsdjur). För henne är det förenat med livsfara att vistas där det finns djur. Om en hund nosar/slickar på hennes kind sväller hela huvudet upp, luftvägarna täpps igen. Livsfarligt alltså.
Har fått bråka ganska mycket om detta, med folk som inte har kunskap eller vett att förstå hur farligt det är om hon utsätts för djur. Tex inne på skolans idrottshall. :(


Ida själv är jättenoga med att inte vara vid hundar, hon är dessutom livrädd för dom. På alla midsommar, valborgs tillställningar osv. är det alltid många hundar på samma ställen. Det går bra så länge husse eller matte håller sin hund i någorlunda kort koppel. Då kan man ju gå runt den personen.

Sen har vi dom (oftast tanter) som gärna har lååångt koppel och låter hunden gå och hälsa på alla som kommer emot, för hunden är ju snäll. *suck*
Konstaterade lite lesset att tösen höll sig brevid oss hela dagen när vi var på midsommarfirandet. De flesta barn lekte och sprang runt där men Ida vågar inte, pga alla hundar.


Nåja, vi kan ju välja att stanna hemma... vilket vi inte hittills gjort för man kan ju inte sluta leva.  Tycker att det är "tillräckligt" ledsamt för ida att hon inte kan hälsa på hos vännerna och släktingarna som har djur.


Men hemma, ska man inte vara skyddad och trygg där?

Att inte kunna vara på sin egen gård utan att det kommer hundar/katter springandes, det är ju bara för jävligt!


Senast idag gick det några förbi här med sin lösa hund. Hunden ser Ida, vill hälsa och springer mot henne. Fatta vad rädd ungen blev! För det första så vet hon att hon blir jättesjuk, för det andra är hon ju aldrig bland djur så hon är enormt rädd för dom. Ida skriker och springer mot dörren, hunden efter. Kari hör detta och springer ut och ryter några väl valda ord till husse/matte. Ett förvånat/skamset "förlåt" hörs från vägen och de får med sig hunden och fortsätter ner för backen.


Jag tror inte att hundägarna förstår hur farligt och hemskt det var för Ida. Men jag vet inte hur fan jag ska få folk att fatta det?


Ett litet förtydligande, även fast jag tycker att det är oväsentligt, är att jag inte är nån hundhatare eller att alla hundägare skulle vara pantade i planeten.


Kommentarer
Postat av: Grannen

Huja stackars Ida,villken panik! (ryser i kroppen)

De var ju tur att vovven inte hann ikapp henne,så hon blev sjuk!

Jag tycker de är hemskt tråkigt att Ida är så allergisk. (lider med er)

Jag är också rädd för lösa hundar man vet ju aldrig om de gör nånting.

Dennis är så förtjust i hundar(och andra djur) han förstår ju inte att de kan bitas:/

Jag måste säga att jag skäms.. hade ju också lien en som ibland smet över till er:/ De ber jag så hemskt mkt om ursäkt för!



See you;)

2009-06-23 @ 06:36:23
Postat av: Ingela

Stackars Ida som är så allergisk, och som dessutom måste vara så rädd och på sin vakt för att andra inte passar sina djur :-(

2009-06-23 @ 09:57:39
Postat av: Irina

Men herregud, inte ska ju ni behöva stanna hemma pga att det finns en massa folk som inte fattar o ha sina hundar kopplade! På just såna tillställningar har jag alltid mina hundar i kort koppel. Och vad gäller små hundar som "är så snälla så" så är det ju faktiskt så här: oavsett hur liten hund (eller stor) är man rädd för hundar är man rädd för hundar! Oavsett hur de ser ut eller hur snälla de än är osv osv. Förstår mig inte på detta hundfolk som inte kan fatta det. suck Ibland har man lust och titulera om sig till "katt-människa" bara för o slippa tillhöra gruppen av tokstollar som tror att bara för att de älskar sin hund mest i hela världen så gör alla andra det oxå..

Jag har oxå fått en del arga ord efter mig o mina (fastkopplade) hundar, men jag kan se på det lite nyanserat: mina hundar är som små kalvar, och är man inte van/är rädd/hyperallergisk eller dyl så kan jag faktiskt förstå att man reagerar.

Det är synd om Ida som är så allergisk... Du får la skaffa dig en t-shirt med en tydlig text på..... ;)

2009-06-23 @ 16:41:05
Postat av: Annika

Inte kul!! Rozali tycker de är jätte tråkigt att Ida är allergisk. Hon vill ju så gärna kunna leka med henne och bjuda henne på kalas, men de går ju inte:( Vi har ju både hund och katter!

2009-06-23 @ 18:25:50
Postat av: Mia

Ja, jag blir bara förbannad när hundägare inte håller reda på sina hundar. De är som om de inte nått fram till dom att man på allvar kan bli jättesjuk av hund. Brist på respekt och alla vi som är hundägare har ett ansvar, hålla reda på hunden.

2009-06-23 @ 23:48:37
URL: http://repos.blogg.se/
Postat av: Toy-Pia

Huvvaligen jag visste inte att Ida var så allergisk. Det måste ju vara jättejobbigt för er att aldrig kunna slappna av och vara på vakt för dumma hundägare som har lösa hundar. Fy va Ida måste ha blivit rädd stackars sötnosen. KRAMIS till alla ni i underbara familjen Hautalampi/Alamäki. PUSUJA.

2009-06-24 @ 06:31:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0